Щоб мати можливість допомогти своїй дитині впоратись з
ірраціональними страхами, необхідно, щоб вона зіштовхувалась зі
страшними для неї ситуаціями або місцями. Звісно, діти й підлітки
прагнуть уникати всього, що їх лякає, але їх захисна поведінка заважає
їм зрозуміти, що ситуації чи місця, які вселяють у них страх, насправді є
безпечними.
Процес зустрічі зі своїм страхом обличчям до обличчя називається
експозицією («взаємодією»). Принцип передбачає, що дитина повинна
багаторазово зіштовхуватись зі страшними ситуаціями, поки не припинить
їх боятись. Сама по собі експозиція є безпечною і не спричиняє посилення
страху. Через деякий час тривога дитини набуває тенденцію до зменшення.
Діти й підлітки повинні починати із ситуацій, які викликають мінімум
побоювань і переходити до таких, які викликають у них найбільше почуття
страху та тривоги. Згодом вони відчують себе більш впевнено в подібних
ситуаціях і, можливо, навіть почнуть отримувати від них задоволення.
Часто цей процес відбувається природним чином. Дитина або підліток,
який боїться води, систематично відвідує уроки плавання, спочатку
опускає у воду стопи й ноги, потім опускається до пояса, після чого
занурює все тіло і, нарешті, починає пірнати під воду. Діти й підлітки з
острахом води з часом здатні полюбити плавання. Той же процес
відбувається й тоді, коли діти та підлітки вчаться їздити на велосипеді,
кататися на ковзанах або водити машину.
Метод експозиції – це один з найбільш ефективних і клінічно доведених
способів подолання страху. Однак він вимагає ретельного планування,
заохочення, моделювання та винагороди.
Як це зробити - читати ТУТ
Немає коментарів:
Дописати коментар